FAQ

 

Vælg en kategori og find svarene på dine spørgsmål

 

Overvejer du MobiKOM?

Her har vi samlet mange af de spørgsmål vi oftest hører fra vores nye kunder

Vi har valgt at bruge TDC som vores netværksleverandør. Dette har vi gjort, da TDCs netværk har den bedste dækning i Danmark, og vi kan derfor sikre vores kunder en endnu bedre oplevelse, når de skal bruge deres mobiltelefoner.

Hvis I har valgt at flytte jeres nuværende mobilnumre over til MobiKOM, eller ønsker nye numre, så sender vi nye simkort ud til jer, som er tilkoblet TDCs netværk. Vi sender de nye simkort afsted med det samme, så I ikke risikerer at stå uden dækning på jeres mobiltelefoner, når flytningen er trådt i kraft. De nye simkort passer til alle mobiltelefoner.

I samarbejde med os fastlægges en dato for, hvornår I gerne vil være aktiv kunde hos MobiKOM. Hvis I er bundet af et abonnement hos et andet firma, kan vi flytte datoen for, hvornår jeres abonnementer hos MobiKOM skal være aktive. Dermed er overgangen til MobiKOM uden risiko, da I ikke risikerer at være uden telefoni i overgangsperioden.

Vi sørger for, at alt fungerer på aktiveringsdatoen. Selve aktiveringsdatoen bliver fastlagt sammen med os og jer.

Nej, vi står for flytningen af alle jeres nuværende numre, så de er klar på aktiveringsdatoen. Jeres medarbejdere skal blot udskifte SIM-kort i deres mobiltelefoner. Vores system er lavet således, at det hele kan være opsat og testet på adressen, inden overgangen træder i kraft. Dermed sikrer vi, at alt virker, når overgangen til MobiKOM er fuldført.

Det kan I sagtens. Vi har lavet en tæt integration mellem bordtelefoner og mobiltelefoner i vores teleløsning. Det vil sige, at man som kunde hos MobiKOM kan have både mobiltelefoner og bordtelefoner samlet i én løsning.

Nej, I skal ikke gøre noget, da vi står for at opsige jeres nuværende løsning. Når I skifter til MobiKOM, vil vi sørge for, at jeres tidligere løsning bliver opsagt og flyttet den dato, I har ønsket. Så I skal ikke løfte en finger, da vi gør al arbejdet.

I kan sagtens få en ren mobilløsning, der indeholder alle de samme funktioner, som vores teleløsninger der inkluderer én eller flere bordtelefoner. Vi kan sørge for at lægge flere numre ud på de enkelte mobiltelefoner, så I ikke mister de numre, I har i forvejen på jeres bordtelefoner.

Vi understøtter i dag en række telefoner fra LG, Snom og Yealink. Hvis I er tvivl, så lad vores forhandlere tage et kig på, hvilke bordtelefoner I har og derefter bedømme, om det er muligt, at jeres telefoner kan være en del af løsningen.

Bizfone.dk

Den enkelte medarbejders personlige portal til deres telefoni

Bruger I totrinsbekræftelse fra Microsoft på jeres Exchange-konti, kan I bruge MobiKOMs Exchange-integration.

Det kræver blot, at I whitelister MobiKOMs IP-adresser.

Whitelisting af IP-adresser

Whitelisting af IP-adresser er en nem løsning, da det påvirker alle brugere på domænet på én gang.

Du kan læse mere om hvordan du whitelister MobiKOMs IP-adresse herunder:

Trin 1:

Log ind i din mail server admin portal og gå til Admin

 

 

 

 

 

 

 

 

Trin 2:
Klik på Exchange under Administration

Trin 3:
Klik på Forbindelsesfilter under Beskyttelse

Trin 4:
Klik herefter på blyantsikonet for at redigere standardindstillingerne for forbindelsesfilter.

Trin 5:
Klik på +tegnet under listen over tilladte IP-adresser

Trin 6:
Tilføj MobiKOMs IP-adresse til listen over tilladte IP-adresser.
IP-adressen er 91.217.201.0/24

Trin 7:
Klik OK og derefter Gem.
IP-adressen er nu tilføjet til listen over tilladte IP-adresser, og alle brugere på domænet kan synkronisere Exchange med Bizfone selvom Microsofts totrinsbekræftelse er aktiveret. 

Appadgangskode

En anden løsning er at oprette en appadgangskode, som kan bruges i stedet. Denne løsning skal dog laves for hver enkelt bruger.

Du kan læse mere om oprettelse af appadgangskoder på Microsofts hjemmeside: https://support.microsoft.com/da-dk/help/12409

Bizfones Exchange integration er kompatibel med Exchange 2010, 2013, 2016 eller Office 365.

Hvis du oplever forringet eller mekanisk lyd i Bizfone, er der to ting man kan gøre: 

1. Deaktiver hardwareacceleration i Chrome 

Benytter du Chrome kan det være nødvendigt at deaktivere hardwareacceleration. Det gør du på følgende måde: 

Trin 1: 
Først skal du ind i indstillingerne for Google Chrome. 
 

Trin 2: 
Herefter scroller du helt ned i bunden og trykker på Avanceret
 

Trin 3: 
Igen skal du scrolle helt ned i bunden til fanen System. Herunder kan du se indstillingsmuligheden Brug hardwareacceleration, når det er muligt og den skal blot slås fra. Derefter er hardwareaccelerationen i Chrome deaktiveret. 
 

2. Justering af lydindstillinger i Windows 

Benytter du Windows kan det også være nødvendigt at deaktivere Enhancements under lydindstillinger. Det gør du på følgende måde: 

Trin 1: 
Højreklik på dit højtalerikon i nederste højre hjørne af skærmen. 
 

Trin 2: 
Klik på Lyde
 

Trin 3: 
Højreklik på din standard lydenhed. 
 

Trin 4: 
Tryk på Egenskaber
 

Trin 5: 
Tryk på Enhancements
 

Trin 6: 
Her sætter du flueben i Disable all enhancements. Derefter er Enhancements deaktiveret. Vær opmærksom på, at det ikke er alle computere, der har disse indstillinger. 

Hvis du oplever, at der ikke er lyd i Bizfone, kan det være fordi, at du skal tillade lyd i Chrome. 

Trin 1: 
Imens du er i Bizfone, så klik på hængelåsen og vælg Indstillinger for websites

lyd 

Trin 2: 
Trin 2: Du scroller ned og under Lyd vælger du Tillad
 

Trin 3: 
Til sidst refresher du siden i Bizfone. 

Bizfone App

MobiKOM´s mobile adgang til medarbejderens og virksomhedens telefoni

Nej, vi har pakket de traditionelle tastekoder ind i simple genveje, så du kan aktivere funktionerne med bare få klik. De gamle tastekoder ligger dog stadigvæk i vores system, så hvis du ikke ønsker at benytte app’en, eller ikke har mulighed for det, så kan du stadigvæk bruge de gamle tastekoder.

Nej, det er desværre ikke muligt at få den til at åbne automatisk. Både i Android OS & iOS skal du blot trykke dig ud af opkaldsskærmen, ved hjælp af  “hjemmeknappen”, og derefter gå ind i app’en. Det kan kun fungere på denne måde, da man ikke må skifte den originale “kaldsfunktion” ud.

Taksten er helt den samme, og har du en mobilpakke, vil app’en naturligvis benytte den.

Nej, det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at benytte vores Bizfone app i udlandet.

Vi benytter TDC som vores netværksleverandør. Det betyder, at du bruger deres mobil GSM netværk, hvad enten du ringer fra app’en eller fra telefonens egen opkaldsfunktion.

Det er muligt at tilkøbe en datapakke, hvis du fx går meget på nettet med din smartphone. Dermed er du sikret en fast mængde data hver måned til en fast pris.

Vores Bizfone app har et meget lille databrug, men det påvirkes naturligvis af, hvor meget du bruger den. Hvis du bruger den regelmæssigt, vil den cirka bruge 10MB. pr. måned.

Det er ikke et krav, at du har 3G/4G dækning på din telefon for at benytte Bizfone app’en. Du skal dog være opmærksom på, at telefonen skal have adgang til enten EDGE, GPRS eller Wi-Fi for at hente data. App’ens opkaldsfunktioner kan ikke bruges over EDGE, da EDGE ikke tillader samtaler og dataforbrug på samme tid. Vi anbefaler dog, at du som minimum har 4G på din smartphone, så du får den bedste brugeroplevelse.

Nej, funktionalitet og design er ens, om du bruger den ene eller den anden smartphone.

Når du har downloadet app’en i Apples App store eller via Google Play, og den dernæst er installeret, så vil app’en være helt klar til brug.

Du skal være kunde hos MobiKOM for at bruge Bizfone app’en. Derudover skal du have en Bizfone bruger, som kan oprettes på www.bizfone.dk, hvor du klikker på ”Ny bruger” og indtaster dit telefonnummer. Herefter bliver du ringet op og får en firecifret kode, som du skal benytte ved første log ind.

Nej, det koster ikke ekstra at benytte Bizfone app’en. Du skal dog være opmærksom på forbruget af data, som er ca. 10MB om måneden ved normalt brug.

Vores Bizfone applikation kan hentes i Apples App Store & Androids Google Play. Det nemmeste er, at gå op i søgefeltet og skrive “Bizfone” og dernæst trykke på app’en. App’en bliver automatisk downloadet, hvor den efterfølgende installerer sig selv.

iOS 10.0 eller en nyere version. Ældre versioner af iOS er ikke kompatible med alle app’ens funktioner. Android 5.0 eller en nyere version. Ældre versioner af Android er ikke kompatible med alle app’ens funktioner.

App’en er gratis og kan downloades i Apples App Store & Google Play.

Gennemtestet i følgende browsere

MobiKOMs forskellige hjemmesider virker i de mest benyttede browsere

Browser til Bizfone

                                                   Understøtter ikke Bizfone Softphone**

MobiKOMs hjemmesider (herunder Bizfone.dk) er testet og virker på de to seneste versioner af ovenstående browsere. Ovenstående browsere skal benyttes på enten PC eller Mac, og det er nødvendigt, at du som minimum benytter Windows 7 eller Mac OS X 10.7.

Der kan være andre/ældre browsere, hvor MobiKOMs hjemmesider virker, men dette kan vi ikke garantere. Vi anbefaler derfor, at du benytter den nyeste version af Google Chrome eller Mozilla Firefox til enten PC eller Mac.

*I Firefox kan der ikke differentieres mellem lydenheder. Det vil sige, at samtalelyd og ringetone afspilles fra den samme lydenhed, fx et headset.

**Generel funktionalitet på Bizfone.dk understøttes i disse browsere, men softphone-funktionalitet understøttes ikke.

Vi tester kun med de mest almindelige browsere og styresystemer som vist ovenfor. Vi kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider virker i andre browsere og styresystemer. Det betyder dog ikke, at vores hjemmesider ikke kan virke i andre browsere og styresystemer. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Vi tester ikke brug af browsere på tablets og mobiltelefoner og kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider fungerer optimalt på disse.

Vores storskærmsmodul virker på alle digitale skærme. Vores storskærmsmodul er browserbaseret og kan derfor benyttes med de browsere og styresystemer, som vi anbefaler ovenfor. Til at styre storskærmsmodulet på en skærm anbefaler vi, at man tilkobler en computer, en Chromebit eller en Raspberry Pi og derudover sørger for, at den er opdateret med den nyeste browser.

Vi tester ikke brug af fjernskriveborde, da der er mange netværksmæssige restriktioner, som ligeledes kan variere. Vi kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider fungerer ved brug af fjernskriveborde fx. Citrix.

Internet fra MobiKOM

Mest stillede spørgsmål

Ja, det kan I. Med telefoni fra MobiKOM har I den store fordel, at udstyret har en port udelukkende til telefonien. Dette er med til at sikre, at samtalekvaliteten altid er i top. Dette kaldes Quality of Service og gør, at telefonerne altid har førsteprioritet, når de benyttes. Porten til telefonien kører også på et lukket kredsløb, så linjen er helt sikker.

Ja, det er muligt for jeres medarbejdere at få en hjemmearbejdsplads med vores netværksudstyr. Vi leverer også en router med indbygget firewall og Wi-Fi.

Dette kan I enten selv gøre, og ellers kan vi gøre det for jer.

I kan henvende jer via MobiKOMs kontaktformular, hvorefter I hurtigst muligt bliver kontaktet af en konsulent, der kan bestille den rette internetforbindelse til jer. I kan også ringe på 70 20 32 72.

Leveringstiden på fiberforbindelser kan variere mellem 4-12 uger. Det afhænger ofte af, om der skal udføres gravearbejde i forbindelse med installationen.

Vi har indgået et samarbejde med TDC og SE (tidligere Syd Energi), som dermed sikrer en høj national dækning. TDC bliver brugt på alle kobberforbindelser og både TDC og SE på vores fiberforbindelser.

MobiKOM har en 24 timers døgnservice på alle linjer, hvad enten det er om aftenen eller i weekenden. Fejlretningen sker inden for 1 time, og der kan stå en tekniker på jeres adresse inden for 3 timer, hvis ikke problemet kan løses på afstand. Se evt. vores SLA for yderligere information. MobiKOMs vagtservice kan kontaktes på +45 70 20 32 72 uden for normal åbningstid.

Cirka 80% af Danmarks private og erhvervsejendomme har i dag indlagt kobber. Hastighederne kan dog variere meget – alt efter hvilken type kobberledning der er forbundet til ejendommen, samt hvor tæt/langt væk man er lokaliseret fra en central.

Som udgangspunkt kan alle få en fiberforbindelse. Det er dog langt fra alle lokationer, der har gravet det ned i forvejen. Lokationer uden en nedgravet fiberforbindelse skal først have gravet fiberkabler ned, hvilket er muligt langt de fleste steder.

xDSL kører på de klassiske kobberlinjer, som findes i de fleste ejendomme i Danmark. Forbindelsernes hastighed varierer meget, og ofte er downloadhastigheden markant højere end uploadhastigheden. Fiber er en nyere teknologi, som kører synkront, hvilket vil sige, at man med en fiberforbindelse har den samme download- og uploadhastighed, fx 100/100 Mbit. Fiberforbindelser er mere stabile og fås typisk med højere hastigheder end xDSL-forbindelser.

Busylight

Visuel visning af medarbejdernes status i kontormiljøet

Nej, Busylight virker på nuværende tidspunkt kun til Windows.

Ja, når man første gang har installeret Busylight-app’en og logget ind med sine loginoplysninger til Bizfone, vil den kører automatisk i baggrunden, når computeren er tændt.

Ja, Busylight virker til alle vores enheder, uanset om du bruger bordtelefon, mobil eller Bizfone.dk.

Hvis I i forvejen bruger Busylight til fx Skype for Business eller andre klienter, kan det skabe uoverensstemmelser i visningen af jeres telefonistatus. For at være helt sikker på, at vores Busylight virker korrekt, kan man derfor vælge kun at benytte vores Busylight-app.

Chrome udvidelse

Med Bizfone-udvidelsen er telefonnumre på hjemmesider klikbare og kan ringes op direkte fra siden, når du klikker på dem.

Gå ind på Chromes Webstore og installér udvidelsen.
Herefter skal du logge ind med dit login til Bizfone.

Udvidelsen virker kun til Google Chrome.

Ja, så længe du benytter Google Chrome som din browser.

Med Klik-og-ring-funktionen bliver telefonnumre på alle hjemmesider klikbare, hvilket er markeret med blå skift og et lille Bizfone-logo foran nummeret. Når du klikker på nummeret, kan du vælge at ringe op til det fra din Bizfone.
Funktionen er som standard aktiveret, men du kan slå den fra under indstillinger, ved at klikke på Bizfone-ikonet.

Udvidelsen understøtter kun opkald til danske numre.

Når du ringer op via udvidelsen, bliver du bedt om at vælge, hvilken af dine enheder du vil ringe fra. Hvilket nummer du ringer fra, bliver bestemt af den ringeprofil, der er aktiv på din Bizfone.

Nej, udvidelser til Google Chrome kan ikke installeres på mobilen.

Ja det kan du. Skriv bizfone i adresselinjen og tryk på tab-knappen på tastaturet for at søge blandt kontaktpersoner og ringe dem op via Bizfone.dk.