FAQ

 

Vælg en kategori og find svarene på dine spørgsmål

Overvejer du MobiKOM?

Her har vi samlet mange af de spørgsmål vi oftest hører fra vores nye kunder

 

Hvem får vi som netværksleverandør til vores mobiltelefoner?

Vi har valgt at bruge TDC som vores netværksleverandør. Dette har vi gjort, da TDCs netværk har den bedste dækning i Danmark, og vi kan derfor sikre vores kunder en endnu bedre oplevelse, når de skal bruge deres mobiltelefoner.

 

Får alle medarbejdere nye simkort?

Hvis I har valgt at flytte jeres nuværende mobilnumre over til MobiKOM, eller ønsker nye numre, så sender vi nye simkort ud til jer, som er tilkoblet TDCs netværk. Vi sender de nye simkort afsted med det samme, så I ikke risikerer at stå uden dækning på jeres mobiltelefoner, når flytningen er trådt i kraft. De nye simkort passer til alle mobiltelefoner.

 

Hvor lang tid går der, før vores abonnementer er aktive?

I samarbejde med os fastlægges en dato for, hvornår I gerne vil være aktiv kunde hos MobiKOM. Hvis I er bundet af et abonnement hos et andet firma, kan vi flytte datoen for, hvornår jeres abonnementer hos MobiKOM skal være aktive. Dermed er overgangen til MobiKOM uden risiko, da I ikke risikerer at være uden telefoni i overgangsperioden.

 

Hvem sørger for, at vores telefoni virker på den dag, vi bliver flyttet?

Vi sørger for, at alt fungerer på aktiveringsdatoen. Selve aktiveringsdatoen bliver fastlagt sammen med os og jer.

 

Vil vi opleve at stå uden telefoni i forbindelse med overgangen til MobiKOM?

Nej, vi står for flytningen af alle jeres nuværende numre, så de er klar på aktiveringsdatoen. Jeres medarbejdere skal blot udskifte SIM-kort i deres mobiltelefoner. Vores system er lavet således, at det hele kan være opsat og testet på adressen, inden overgangen træder i kraft. Dermed sikrer vi, at alt virker, når overgangen til MobiKOM er fuldført.

 

Kan vi have bordtelefoner med i vores løsning?

Det kan I sagtens. Vi har lavet en tæt integration mellem bordtelefoner og mobiltelefoner i vores teleløsning. Det vil sige, at man som kunde hos MobiKOM kan have både mobiltelefoner og bordtelefoner samlet i én løsning.

 

Skal vi selv opsige vores nuværende løsning?

Nej, I skal ikke gøre noget, da vi står for at opsige jeres nuværende løsning. Når I skifter til MobiKOM, vil vi sørge for, at jeres tidligere løsning bliver opsagt og flyttet den dato, I har ønsket. Så I skal ikke løfte en finger, da vi gør al arbejdet.

 

Kan vi få en teleløsning kun bestående af mobiltelefoner?

I kan sagtens få en ren mobilløsning, der indeholder alle de samme funktioner, som vores teleløsninger der inkluderer én eller flere bordtelefoner. Vi kan sørge for at lægge flere numre ud på de enkelte mobiltelefoner, så I ikke mister de numre, I har i forvejen på jeres bordtelefoner.

 

Kan vi beholde vores nuværende bordtelefoner?

Vi understøtter i dag en række telefoner fra LG, Snom og Yealink. Hvis I er tvivl, så lad vores forhandlere tage et kig på, hvilke bordtelefoner I har og derefter bedømme, om det er muligt, at jeres telefoner kan være en del af løsningen.

Bizfone.dk

Den enkelte medarbejders personlige portal til deres telefoni

 

Understøtter MobiKOMs Exchange-integration totrinsbekræftelse

Bruger I totrinsbekræftelse fra Microsoft på jeres Exchange-konti, kan I bruge MobiKOMs Exchange-integration.

Det kræver blot, at I whitelister MobiKOMs IP-adresser.

Whitelisting af IP-adresser

Whitelisting af IP-adresser er en nem løsning, da det påvirker alle brugere på domænet på én gang.

Du kan læse mere om hvordan du whitelister MobiKOMs IP-adresse herunder:

Trin 1:

Log ind i din mail server admin portal og gå til Admin

 

 

 

 

 

 

 

Trin 2:
Klik på Exchange under Administration

Trin 3:
Klik på Forbindelsesfilter under Beskyttelse

Trin 4:
Klik herefter på blyantsikonet for at redigere standardindstillingerne for forbindelsesfilter.

Trin 5:
Klik på +tegnet under listen over tilladte IP-adresser

Trin 6:
Tilføj MobiKOMs IP-adresse til listen over tilladte IP-adresser.
IP-adressen er 91.217.201.0/24

Trin 7:
Klik OK og derefter Gem.
IP-adressen er nu tilføjet til listen over tilladte IP-adresser, og alle brugere på domænet kan synkronisere Exchange med Bizfone selvom Microsofts totrinsbekræftelse er aktiveret.

Appadgangskode

En anden løsning er at oprette en appadgangskode, som kan bruges i stedet. Denne løsning skal dog laves for hver enkelt bruger.

Du kan læse mere om oprettelse af appadgangskoder på Microsofts hjemmeside: https://support.microsoft.com/da-dk/help/12409

 

Hvilke versioner af Exchange understøttes

Bizfones Exchange integration er kompatibel med Exchange 2010, 2013, 2016 eller Office 365.

 

Hvordan får jeg bedst mulig lyd i Bizfone

Hvis du oplever forringet eller mekanisk lyd i Bizfone, er der to ting man kan gøre:

1. Deaktiver hardwareacceleration i Chrome

Benytter du Chrome kan det være nødvendigt at deaktivere hardwareacceleration. Det gør du på følgende måde:

Trin 1:
Først skal du ind i indstillingerne for Google Chrome.

Trin 2:
Herefter scroller du helt ned i bunden og trykker på Avanceret.

Trin 3:
Igen skal du scrolle helt ned i bunden til fanen System. Herunder kan du se indstillingsmuligheden Brug hardwareacceleration, når det er muligt og den skal blot slås fra. Derefter er hardwareaccelerationen i Chrome deaktiveret.

2. Justering af lydindstillinger i Windows

Benytter du Windows kan det også være nødvendigt at deaktivere Enhancements under lydindstillinger. Det gør du på følgende måde:

Trin 1:
Højreklik på dit højtalerikon i nederste højre hjørne af skærmen.

Trin 2:
Klik på Lyde.

Trin 3:
Højreklik på din standard lydenhed.

Trin 4:
Tryk på Egenskaber.

Trin 5:
Tryk på Enhancements.

Trin 6:
Her sætter du flueben i Disable all enhancements. Derefter er Enhancements deaktiveret. Vær opmærksom på, at det ikke er alle computere, der har disse indstillinger.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg ingen lyd har i Bizfone?

Hvis du oplever, at der ikke er lyd i Bizfone, kan det være fordi, at du skal tillade lyd i Chrome.

Trin 1:
Imens du er i Bizfone, så klik på hængelåsen og vælg Indstillinger for websites.

Trin 2:
Trin 2: Du scroller ned og under Lyd vælger du Tillad.

Trin 3:
Til sidst refresher du siden i Bizfone.

Bizfone App

MobiKOM´s mobile adgang til medarbejderens og virksomhedens telefoni

 

Skal jeg stadig bruge de gamle tastekoder?

Nej, vi har pakket de traditionelle tastekoder ind i simple genveje, så du kan aktivere funktionerne med bare få klik. De gamle tastekoder ligger dog stadigvæk i vores system, så hvis du ikke ønsker at benytte app’en, eller ikke har mulighed for det, så kan du stadigvæk bruge de gamle tastekoder.

 

Når folk ringer til min mobil, åbner app´en så af sig selv?

Nej, det er desværre ikke muligt at få den til at åbne automatisk. Både i Android OS & iOS skal du blot trykke dig ud af opkaldsskærmen, ved hjælp af  “hjemmeknappen”, og derefter gå ind i app’en. Det kan kun fungere på denne måde, da man ikke må skifte den originale “kaldsfunktion” ud.

 

Er taksten den samme om man bruger app´en eller ej?

Taksten er helt den samme, og har du en mobilpakke, vil app’en naturligvis benytte den.

 

Kan jeg bruge Bizfone app´en i udlandet?

Nej, det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at benytte vores Bizfone app i udlandet.

 

Ringer jeg ud med IP (softphone) med Bizfone app´en?

Vi benytter TDC som vores netværksleverandør. Det betyder, at du bruger deres mobil GSM netværk, hvad enten du ringer fra app’en eller fra telefonens egen opkaldsfunktion.

 

Kan jeg med fordel købe mig en datapakke og benytte den?

Det er muligt at tilkøbe en datapakke, hvis du fx går meget på nettet med din smartphone. Dermed er du sikret en fast mængde data hver måned til en fast pris.

 

Hvor meget data kræver app´en?

Vores Bizfone app har et meget lille databrug, men det påvirkes naturligvis af, hvor meget du bruger den. Hvis du bruger den regelmæssigt, vil den cirka bruge 10MB. pr. måned.

 

Hvilken mobildataforbindelse skal jeg som minimum have for at bruge Bizfone app´en?

Det er ikke et krav, at du har 3G/4G dækning på din telefon for at benytte Bizfone app’en. Du skal dog være opmærksom på, at telefonen skal have adgang til enten EDGE, GPRS eller Wi-Fi for at hente data. App’ens opkaldsfunktioner kan ikke bruges over EDGE, da EDGE ikke tillader samtaler og dataforbrug på samme tid. Vi anbefaler dog, at du som minimum har 4G på din smartphone, så du får den bedste brugeroplevelse.

 

Er der forskel på Bizfone app´en til iOS og Android?

Nej, funktionalitet og design er ens, om du bruger den ene eller den anden smartphone.

 

Kræver det nogen form for installation på min telefon?

Når du har downloadet app’en i Apples App store eller via Google Play, og den dernæst er installeret, så vil app’en være helt klar til brug.

 

Kan alle få en bruger til Bizfone app´en?

Du skal være kunde hos MobiKOM for at bruge Bizfone app’en. Derudover skal du have en Bizfone bruger, som kan oprettes på www.bizfone.dk, hvor du klikker på ”Ny bruger” og indtaster dit telefonnummer. Herefter bliver du ringet op og får en firecifret kode, som du skal benytte ved første log ind.

 

Koster det ekstra at benytte sig af Bizfone app´en?

Nej, det koster ikke ekstra at benytte Bizfone app’en. Du skal dog være opmærksom på forbruget af data, som er ca. 10MB om måneden ved normalt brug.

 

Hvor kan man hente Bizfone app´en?

Vores Bizfone applikation kan hentes i Apples App Store & Androids Google Play. Det nemmeste er, at gå op i søgefeltet og skrive “Bizfone” og dernæst trykke på app’en. App’en bliver automatisk downloadet, hvor den efterfølgende installerer sig selv.

 

Hvilke smartphones kan bruge Bizfone app´en?

iOS 10.0 eller en nyere version. Ældre versioner af iOS er ikke kompatible med alle app’ens funktioner. Android 5.0 eller en nyere version. Ældre versioner af Android er ikke kompatible med alle app’ens funktioner.

 

Hvad koster Bizfone app én?

App’en er gratis og kan downloades i Apples App Store & Google Play.

 

Gennemtestet i følgende browsere

MobiKOMs forskellige hjemmesider virker i de mest benyttede browsere

 

Understøtter ikke Bizfone Softphone**

 

MobiKOMs hjemmesider (herunder Bizfone.dk) er testet og virker på de to seneste versioner af ovenstående browsere. Ovenstående browsere skal benyttes på enten PC eller Mac, og det er nødvendigt, at du som minimum benytter Windows 7 eller Mac OS X 10.7.

Der kan være andre/ældre browsere, hvor MobiKOMs hjemmesider virker, men dette kan vi ikke garantere. Vi anbefaler derfor, at du benytter den nyeste version af Google Chrome eller Mozilla Firefox til enten PC eller Mac.

*I Firefox kan der ikke differentieres mellem lydenheder. Det vil sige, at samtalelyd og ringetone afspilles fra den samme lydenhed, fx et headset.

**Generel funktionalitet på Bizfone.dk understøttes i disse browsere, men softphone-funktionalitet understøttes ikke.

 

 

Vores software er ikke nævnt her?

Vi tester kun med de mest almindelige browsere og styresystemer som vist ovenfor. Vi kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider virker i andre browsere og styresystemer. Det betyder dog ikke, at vores hjemmesider ikke kan virke i andre browsere og styresystemer. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

 

Browsere på tablets og mobiltelefoner?

Vi tester ikke brug af browsere på tablets og mobiltelefoner og kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider fungerer optimalt på disse.

 

Visning på storskærme?

Vores storskærmsmodul virker på alle digitale skærme. Vores storskærmsmodul er browserbaseret og kan derfor benyttes med de browsere og styresystemer, som vi anbefaler ovenfor. Til at styre storskærmsmodulet på en skærm anbefaler vi, at man tilkobler en computer, en Chromebit eller en Raspberry Pi og derudover sørger for, at den er opdateret med den nyeste browser.

 

Hvad med brug af fjernskriveborde?

Vi tester ikke brug af fjernskriveborde, da der er mange netværksmæssige restriktioner, som ligeledes kan variere. Vi kan derfor ikke garantere, at vores hjemmesider fungerer ved brug af fjernskriveborde fx. Citrix.

Internet fra MobiKOM

Mest stillede spørgsmål

 

 

Kan man køre IP telefoni over internettet?

Ja, det kan I. Med telefoni fra MobiKOM har I den store fordel, at udstyret har en port udelukkende til telefonien. Dette er med til at sikre, at samtalekvaliteten altid er i top. Dette kaldes Quality of Service og gør, at telefonerne altid har førsteprioritet, når de benyttes. Porten til telefonien kører også på et lukket kredsløb, så linjen er helt sikker.

 

Kan man få hjemmearbejdspladser med i løsningen?

Ja, det er muligt for jeres medarbejdere at få en hjemmearbejdsplads med vores netværksudstyr. Vi leverer også en router med indbygget firewall og Wi-Fi.

 

Hvem installerer internetforbindelsen?

Dette kan I enten selv gøre, og ellers kan vi gøre det for jer.

 

Hvordan får jeg internet fra MobiKOM?

Leveringstiden på fiberforbindelser kan variere mellem 4-12 uger. Det afhænger ofte af, om der skal udføres gravearbejde i forbindelse med installationen.

 

Hvorfor tilbyder I internet igennem TDC og SE?

Vi har indgået et samarbejde med TDC og SE (tidligere Syd Energi), som dermed sikrer en høj national dækning. TDC bliver brugt på alle kobberforbindelser og både TDC og SE på vores fiberforbindelser.

 

Hvem står for service/support og vagtordning?

MobiKOM har en 24 timers døgnservice på alle linjer, hvad enten det er om aftenen eller i weekenden. Fejlretningen sker inden for 1 time, og der kan stå en tekniker på jeres adresse inden for 3 timer, hvis ikke problemet kan løses på afstand. Se evt. vores SLA for yderligere information. MobiKOMs vagtservice kan kontaktes på +45 70 20 32 72 uden for normal åbningstid.

 

Kan alle få xDSL?

Cirka 80% af Danmarks private og erhvervsejendomme har i dag indlagt kobber. Hastighederne kan dog variere meget – alt efter hvilken type kobberledning der er forbundet til ejendommen, samt hvor tæt/langt væk man er lokaliseret fra en central.

 

Kan alle få en fiberforbindelse?

Som udgangspunkt kan alle få en fiberforbindelse. Det er dog langt fra alle lokationer, der har gravet det ned i forvejen. Lokationer uden en nedgravet fiberforbindelse skal først have gravet fiberkabler ned, hvilket er muligt langt de fleste steder.

 

Hvad er forskellen på xDSL og fiber?

xDSL kører på de klassiske kobberlinjer, som findes i de fleste ejendomme i Danmark. Forbindelsernes hastighed varierer meget, og ofte er downloadhastigheden markant højere end uploadhastigheden. Fiber er en nyere teknologi, som kører synkront, hvilket vil sige, at man med en fiberforbindelse har den samme download- og uploadhastighed, fx 100/100 Mbit. Fiberforbindelser er mere stabile og fås typisk med højere hastigheder end xDSL-forbindelser.

Busylight

Visuel visning af medarbejdernes status i kontormiljøet

 

 

Virker Busylight til Mac?

Nej, Busylight virker på nuværende tidspunkt kun til Windows.

 

Starter Busylight-app’en automatisk op, når computeren starter?

Ja, når man første gang har installeret Busylight-app’en og logget ind med sine loginoplysninger til Bizfone, vil den kører automatisk i baggrunden, når computeren er tændt.

 

Virker Busylight også til andre enheder end Bizfone?

Ja, Busylight virker til alle vores enheder, uanset om du bruger bordtelefon, mobil eller Bizfone.dk.

 

Hvad skal vi være opmærksomme på, hvis vi bruger Busylight sammen med andre programmer?

Hvis I i forvejen bruger Busylight til fx Skype for Business eller andre klienter, kan det skabe uoverensstemmelser i visningen af jeres telefonistatus. For at være helt sikker på, at vores Busylight virker korrekt, kan man derfor vælge kun at benytte vores Busylight-app.

Chrome udvidelse

Med Bizfone-udvidelsen er telefonnumre på hjemmesider klikbare og kan ringes op direkte fra siden, når du klikker på dem.

 

Hvordan installerer jeg Bizfone-udvidelsen?

Gå ind på Chromes Webstore og installér udvidelsen.
Herefter skal du logge ind med dit login til Bizfone.

 

Virker Bizfone-udvidelsen til alle browsere?

Udvidelsen virker kun til Google Chrome.

 

Virker Bizfone-udvidelsen både til Windows og Mac?

Ja, så længe du benytter Google Chrome som din browser.

 

Hvad er klik-og-ring?

Med Klik-og-ring-funktionen bliver telefonnumre på alle hjemmesider klikbare, hvilket er markeret med blå skift og et lille Bizfone-logo foran nummeret. Når du klikker på nummeret, kan du vælge at ringe op til det fra din Bizfone.
Funktionen er som standard aktiveret, men du kan slå den fra under indstillinger, ved at klikke på Bizfone-ikonet.

 

Kan jeg ringe til udenlandske numre med klik-og-ring?

Udvidelsen understøtter kun opkald til danske numre.

 

Hvilket nummer ringer jeg fra, når jeg ringer med Bizfone-udvidelsen?

Når du ringer op via udvidelsen, bliver du bedt om at vælge, hvilken af dine enheder du vil ringe fra. Hvilket nummer du ringer fra, bliver bestemt af den ringeprofil, der er aktiv på din Bizfone.

 

Kan jeg installere udvidelsen på min telefon?

Nej, udvidelser til Google Chrome kan ikke installeres på mobilen.

 

Kan jeg ringe op fra Chromes søgefelt?

Ja det kan du. Skriv bizfone i adresselinjen og tryk på tab-knappen på tastaturet for at søge blandt kontaktpersoner og ringe dem op via Bizfone.dk.

Vi sidder klar til at hjælpe dig

Åbningstider Support
Man – tors: 08.00 – 16.00
Fre: 08.00 – 15.30

Kontakt os på tlf.: 70 20 32 72 eller via mail mobikom@mobikom.dk. Eller kontakt os via kontaktformuleren herunder

8 + 13 =

MobiKOM Reference – Milton
MobiKOM Reference – Milton